panggung wayang ?

Assalammualaikum .
 entri kali nyh lebih kepada peringatan untuk aku senanya .pasal panggung wayang .bole ke ta kann senanye tgok wayang nyh ?? aku selalu konfius .pernah gak kann member aku ajak aku tgok wayang .blew aku bagitau kakak aku .dy kate mane bole tgok wayang .HARAM .termasuk lamm golongan dosa ? humm .terkejut gak kann ! 

ade sesetengah orang kate :
-'ape plakk haram ,aku pergi dgn family '
-'ala ,kite pergi dgn member perempuan jek ,bukan buat ape pon '
-'laa .kalau HARAM apesal dia buat panggung wayang tuh ?? '
-'kite bukan tengok ctew yang ta elok pon !tade pon unsurunsur lucah kann '

so Alhamdulillah ,barubaru nyh aku search google and aku jumpa reason sebenar pergi panggung nyh .so aku share lhaa kat sini .

Islam melarang umatnya masuk ke panggung wayang ,pub ,disko dan ketempat maksiat lain kerana boleh menjerumuskan seseorang itu ke arah kemungkaran walaupun mereka tidak melakukannya .

firman ALLAH s.w.t :Firman ALLAh S.W.T:“Jangan kamu mendekati zina kerana ia adalah perbuatan yang keji dan jalan paling buruk.” – Surah al-Israa: 32

Perhatikan gaya bahasa yang digunakan oleh ALLAH, iaitu jangan mendekati bukannya jangan berzina. Oleh itu, segala perkara yang boleh menjerumuskan seseorang ke arah itu hendaklah dijauhi. Apatah lagi melakukannya .

p/S :so .kawankawan yang dulu tak pernah taw ,ta ambk taw  ,ta tefikir na taw samesame lhaa kite cube berubah dan mengubah .walaupun kita ta mampu na menjauhi dosadosa yang besar ,kite try lhaa bimbing diri kite jauhi dosadosa kecik macam nyh .maap sangaat kalau tersalah kata (:

"takde siapa yang mampu mengubah diri kita ,melainkan diri kita sendiri " .

!شكرا جزيلا الله

2 comments:

dAk aDAb said...

xyh g panggung wayang pon..
ad LCD , gne kn n pancarkn kt umah..tgok movie beramai2 ngan famili..kn lagi masyukkk...keh2

ak penah try apa..kt umh kwn ak kt jordan..haha

Nazira Isa said...

haha masyuk plakk .tapaya na bazir wet lhaa bek ak tgok utube ade gak ,tem raye kuar gak ctew tuhh kann (: