Ramadhan bakal tiba

Assalammualaikum.
Ramadhan bakal tiba. Tahun ni bulan Ramadhan jatuh pada Rabu 10 July 2013. Ya Allah, rinduunya Ramadhan. Allah, moga Engkau panjangkan usia kami untuk terus beribadah,mencari keredhannya, berjumpa dengan Malam Lailatulqadar dan yang paling utama mencari ketakwaan dalam bulan yang mulia ini. Bila cerita pasal Ramadhan terus teringat novel Hlovate 'Contengan Jalanan'. Kisah dorang pergi travelling kat negara luar time Ramadhan. Waaa. Rinduu nak baca novel tuh. Dan novel Hilal Asyraf , Sinergi juga pasal puasa kat Jordan tapi tak banyak sangat kisahnya .

Ayat ni aku ambik dari Sinergi : Ramadhan adalah tempat rehat di tengah'2 perjalanan yg panjang. Kehidupan kita ni adalah satu perjalanan dan Ramdhanlah tempat rehatnya. Dalam Ramadhan kita disediakan pelbagai peluang utk mengambil bekalan Rohani. Lebih penting bagi sesiapa yang berusaha memenuhkan rohaninya dengan bersungguh, maka dia akan dapat bekalan yang terhebat semasa hendak berangkat meneruskan perjalanan. Ingat ! Ibadah ramadhan bukanlah 1hari atau 1 minggu malahan 1 bulan . Carilah ketakwaan dalamnya . 

Dan semoga Allah sampaikan kita kat bulan Ramdhan ini. Ameen. Pilihlah. Ubahlah. 
Andai yang dulu tak pernah sahur time puasa, bersahurlah utk keberkatan (lambat'2kan sahur)
Andai kita yang free hair cubalah bertudung time bulan mulia ini ( Fake it till you make it)
Andai dulu baju ketat dan singkat apa salahnya labuhkan dan longgarkan.
Andai dulu sehari sehelai sahaja dapat selak alquran apa salahnya lepas solat 5 waktu kita baca
Andai dulu tidak pernah baca terjemahan alquran, jom kita sama'2 tadabbur alquran *notetomyself*
 Dan jom kita sama'2 cari pahala untuk tarawih , solat'2 sunat malam (qiyam) manatahu rezeki kita terjumpa malam Lailatulqadar . Allah Maha Kuasa bukan . 

Ya Allah sungguh tak sabar bukan nak buat semua ibadah time Ramdhan. Ini bulan mulia. Jangan lepaskan .


"Whoever prays during the nights in Ramadan with faith and seeking his reward from Allah, will have his past sins forgiven." 4 days to go for Ramadhan :).

Nota kaki : Guys, let's pray for our brothers and sister in Mesir, Syria and Palestine. May them always on Allah's protection. Ameen.








No comments: